Kirkens Hus

Karlstrup Sogns sognehus hedder Kirkens Hus og ligger i Trylleskov Strand-kvarteret omkring to kilometer fra Karlstrup Kirke og mindre end en kilometer fra stranden. Det åbnede i 2017 og er et hus med masser af liv. I det daglige har flere ansatte sin gang her, det er her, møderne i menighedsrådet finder sted, og så er er der mange aktiviteter for folk i lokalområdet.

Både en herre- og en dameklub holder til i Kirkens Hus. Der er fællesspisning, café-arrangementer, og der afholdes jævnligt ture, foredrag, oplæsninger, koncerter, film- og sangaftener samt ikke mindst en årlig sommerfest. Der findes kor for både voksne og børn, og der er babysalmesang og småbørnsgudstjenester. Der er et samarbejde med sognets børnehaver og skoler, og såvel konfirmander som minikonfirmander kommer fast i huset.

Det er Arkitekterne Køge, der har stået bag Kirkens Hus, og arkitektfirmaet har skabt et byggeri, der naturligt tiltrækker sig opmærksomhed med de skrå tage og gule farver, som adskiller sig tydeligt fra den øvrige bebyggelse i kvarteret. Indeni er huset opdelt med to sale, der kan slås sammen til én stor, til den ene side og de øvrige lokaler i den modsatte side.

Det tidligere sognehus

Tidligere lå sognehuset på Sognevejen 3 i Karlstrup, tæt ved Karlstrup Kirke. Bygningen her blev opført som skole i 1901, men blev i 1985 indviet som sognehus. I de efterfølgende årtier var huset centrum for mange små og store begivenheder, men med Kirkens Hus har man fået en moderne bygning, der ligger langt mere centralt i forhold til hovedparten af dem, der i dag hører til sognet. Det tidligere sognehus er i dag omdannet til privat bolig.

Træskulpturen ved Kirkens Hus stod tidligere ved det gamle sognehus. Den er lavet af et gammelt egetræ, der skulle fældes, og skaber nu en konkret forbindelse mellem de to huse. I det grønne område uden for Kirkens Hus findes også en sansehave, der drives af frivillige. Og der står et par gode bænke, hvor man kan slappe af, lade tankerne flyve og nyde solnedgangen, når vejret tillader til det.