Dyrespor

Flere forskellige dyr – heriblandt hunde, katte og fugle – har sat deres aftryk i kirkegulvet. En teori har været, at sporene er kommet, lige efter at klinkerne formentlig engang i 1800-tallet blev lagt i kirken og endnu ikke var tørre. Men den naturlige forklaring er nok, at de er opstået der, hvor klinkerne er blevet lavet. Her skulle sporene så været kommet, mens klinkerne tørrede i solen, inden de skulle brændes. Man kender til lignende spor i andre af landets kirker.

Under alle omstændigheder har sporene givet anledning til mange sjove snakke, gætterier og historier, og på den led er de blevet en stor del af kirkens identitet – ikke mindst til stor glæde for de minikonfirmander, der kommer i kirken.

Helt frem til 1805 var det lovligt at begrave folk under kirkegulvet i danske kirker, og i Karlstrup Kirke er der også fundet rester fra grave både i skibet og koret. Men man ved ikke noget om, hvem de stammer fra.