Kirkegården

Selv om kirkegården ikke er stor, gemmer der sig mange interessante historier rundt omkring på den, og derfor er det oplagt at afsætte god tid, hvis man vil hele vejen rundt.

I den sydlige del af kirkegården overfor indgangen til kirken, hænger en af kirkens gamle klokker. Den er fra 1563 og blev taget ned, da der i 2008 blev indført automatiseret klokkeringning, idet man frygtede, at den ikke kunne holde til det. Nu hænger den uden for, hvor den er med til at skabe fokus på kirkens lange historie.

I teksten på klokken omtales Maagens Krabbe, der var lensmand i Skåne, der dengang var en del af Danmark, og derfor er det nærliggende at tro, at klokken oprindeligt var støbt til brug i en skånsk kirke. Måske blev den så afleveret ved ’klokkeskatten’ i 1601, hvor Christian 4. indsamlede kirkeklokker, der skulle støbes om til kanoner, og er efterfølgende blevet frikøbt til brug i Karlstrup.

I teorien kunne Karlstrup Kirke have haft en endnu ældre klokke, men i forbindelse med den første ’klokkeskat’, i 1528, blev den ene af kirkens daværende to klokker afleveret til kong Frederik 1., der havde brug for klokker fra hele landet til samme formål som 73 år senere. Den klokke, kirken dengang beholdt, gik senere i stykker.

Nødkirkegårde
Mod vest, lige uden for selve kirkegården, ligger en lille have med borde og bænke, der må benyttes af alle. Her kan man spise sin madpakke, hvile benene og nyde udsigten. Den lille have har status som nødkirkegård, hvilket vil sige, at den kan tages i brug, hvis den nuværende kirkegård en dag ikke længere er stor nok.

På den modsatte side af Sognevej ligger en grund, der tidligere har hørt under kirken. En del af den har ligeledes status som nødkirkegård og vil derfor i teorien kunne inddrages. I gamle dage blev nødkirkegårde ofte omtalt som pestkirkegårde, da det især var frygten for pest, der gjorde, at man havde sikret sig muligheden for at udvide.

Kirkegården blev udvidet i 1899, hvor den nordlige mur blev nedlagt. Den begyndte cirka to en halv meter syd for den sydlige pille ved den store låge ud mod vejen. I bygningen, der ligger i den ”nye” del, er der kapel, personalekontor og et offentligt toilet.