Kirkens historie

Kirkens historie er mangfoldig og rækker langt tilbage. Man ved ikke, præcis hvornår den blev bygget, men det har været omkring år 1200. De oprindelige dele er skibet og koret i senromantisk stil, som betegner den sene del landets kirkearkitektur fra perioden 1050-1275. Omkring år 1400 kom våbenhuset og tårnet til. De er bygget i sengotisk stil, der hører til perioden 1400-1550.

Karlstrup Kirke er blevet kaldt for en stormandskirke, da den hørte til en stormandsgård, der forsvandt omkring år 1400. I tiden efter var den formodentlig stadig privatejet frem til reformationen i 1536, hvor man i Danmark brød med den katolske kirke og indførte protestantismen. I flere hundrede år derfra hørte kirken ”under kronen”, hvilket vil sige, at det var kongen, der ejede den.

Skiftende ejere

I 1687 blev den overtaget af Andreas von Engberg, der blandt andet ejede herregården Ravnstrup på Sydsjælland. Hans barnebarn Christian von der Maase solgte i 1717 kirken til Peder Benzon, der i 1722 fik opført Benzonseje, som kirken herfra kom til at høre til. Herregården ligger lige uden for Havdrup, på den modsatte side af grænsen til Roskilde Kommune, og har siden skiftet navn til Risbyholm.

I 1788 solgte den daværende ejer af herregården, David Brown, kirken til Rasmus Carlsen. Han ejede i forvejen Gammel Køgegaard, som hele Karlstrup i en lang årrække hørte under. 1. januar 1911 overgik kirken til selveje - otte år efter menighedsrådene var blevet indført i Danmark.

En ældre kirke
Omkring 400 meter sydvest for Karlstrup Kirke, på den sydlige del af Brændmosevej, ligger et fredet område, hvor man har fundet spor fra en kirkegård fra perioden 1000-1200. Området omtales som ’vikingegravpladsen’, da vikingetiden løb frem til midten af 1000-tallet. Engang blev området kaldt for ’svenskegravene’, fordi de lokale i mange år fejlagtigt troede, at knogleresterne stammede fra faldne svenske soldater under svenskekrigene i perioden 1657-1660.

Der har ved siden af givetvis ligget en lille kirkebygning af træ, idet man har fundet spor fra stolpehuller. Den har fået navnet Karlstrup Gammel Kirke. Sydvest for kirkegården er der desuden fundet spor fra en bebyggelse, som kan have været en stormandsgård – enten fra den sene vikingetid eller begyndelsen af middelalderen.

Der kan have været en ældre kirke lige ved siden af Karlstrup Kirke, på stormandsgårdens område, da man har fundet rester fra begravelser. Men lige der, hvor kirken ligger, tyder intet på, at der tidligere har været bygget.